Thursday 9 August 2012

Google Mencipta Kereta Bergerak Tanpa Pemandu Video


300,000 batu perjalanan tanpa kemalangan..Kereta ciptaan Google ini memecahkan rekod sebagai kereta pertama yang bergerak tanpa kawalan dari tangan manusia/pemandu..!! Kereta ini tidak memerlukan pemandu, hanya duduk untuk ke mana-mana destinasi..!!



Ini adalah pandangan kereta Google Prius ketika bergerak

Kereta ini dicipta untuk inovasi masa hadapan..Kereta tanpa pemandu ciptaan Google ini telah melakukan pemanduan menakjubkan 300,000 batu tanpa satu pun kemalangan..!!

Kereta ini telah melalui pelbagai keadaan muka bumi dan keadaan trafik yang pelbagai..Buat masa ini ahli pasukan Google akan kekal di tempat duduk pemandu dan memerhati pergerakan kereta ini sahaja.. Mereka juga berjaga-jaga sekiranya kereta tanpa kawalan daripada tangan manusia ini memerlukan mereka untuk bertindak..

Suatu hari nanti perkara ini akan menjadi kenyataan kata Lead Engineering Google, Chris Urmson..Tetapi masih ada jalan yang panjang untuk ditempuhi ujarnya..

Pada bulan Jun yang lepas, Jabatan Kenderaan Bermotor Nevada mengumumkan bahawa mereka telah mengeluarkan Google Lesen Pertama Negara untuk menguji teknologi pemanduan kereta tanpa kawalan manusia ini di jalan-jalan awam..Jabatan itu juga berkata, selapas memandu uji di Las Vegas Strip dan Carson City, memang ternyata kereta Google ini lebih selamat berbanding dengan pemanduan manusia..

Khabar angin dari dalam Google juga mencadangkan bahawa kereta ini boleh datang ke pasaran dalam tiga ke lima tahun lagi..!!


Video Kereta Ciptaan Google..!!





News Online

3 comments:

  1. Boleh ke kita nak harapkan 100% pada teknologi ciptaan manusia ni... Ngeri jugak ek....

    ReplyDelete
  2. lepas nih dah tak perlu ambil lesen kereta
    ekekekke

    ReplyDelete
  3. issh, tak berani laa nak naik :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...