Thursday 25 October 2012

Hahaha .! Banduan Di Penjara Ini Boleh Main Facebook ?


Bulan lepas seorang banduan dengan bongkaknya post gambar dia sedang menghisap ganja dalam penjara selepas dihukum kerana memiliki dadah..Dalam dua tahun lepas hampir 350 banduan telah ditemui posting di wall Facebook mahupun upload gambar semasa di dalam penjara mereka di Facebook..! Penjara kat mana yang boleh main Facebook nie?  Agak pelik tapi benar..! Hahaha..



David Wibberley, 23, mencatatkan segala update sehariannya di penjara Costa Del Haverigg di Cumbria UK melalui telefon bimbit yang berjaya diseludup ke dalam penjara..Selain itu, beberapa banduan turut upload gambar semasa seperti sedang 'bercuti' di luar penjara..

Tiga tahun lalu, muncul salah satu samseng Britain yang paling berbahaya, Colin Gunn, kemudian 44, telah menggunakan Facebook untuk mengancam musuh-musuh beliau dari selnya..

Telefon bimbit yang diseludup digunakan sebagai mata wang dalam penjara dimana penghuni akan bertukar-tukar barangan diantara mereka untuk untuk bekalan dadah dan barangan keperluan lain..

Sebagai penalti atas kesalahan yang telah dilakukan, hukuman penjara samseng-samseng ini akan di tambah setahun lagi sekiranya mereka ditangkap menggunakan 'handphone' @ telefon bimbit..



Ternyata dalam penjara ini kebanyakan banduan mempunyai telefon bimbit yang membolehkan mereka untuk akses akaun Facebook sehingga ugut-mengugut melalui Facebook dilakukan diantara banduan..hahaha..

Seorang jurucakap Perkhidmatan Penjara berkata: 'Banduan tidak mempunyai akses kepada internet dan dihalang daripada mengemaskini Facebook semasa menjalani hukuman mereka, sekiranya mereka meminta orang lain untuk berbuat demikian dari luar penjara akaun Facebook mereka akan ditamatkan..

Selain itu, penghuni penjara ini turut mengutuk sistem keadilan yang dilaksanakan..Agak kelakar bila banduan boleh post rasa tak puas hati melalui Facebook..! Sistem apa yang penjara ini lakukan sampai banduan boleh terlepas main Fb dalam penjara nih..? Hahaha..~


2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...