Tuesday 20 November 2012

Serius: Bandingkan Pokok Gergasi Terbesar Dunia 3200 Tahun Ini Dengan Orang Tersebut..Besar Gila !



Serius: Gambar yang menunjukkan pokok mammoth gergasi antara terbesar dan tertinggi di dunia berusia 3200 tahun setinggi bangunan 20 tingkat yang dikeluarkan oleh National Geographic..! Cuba bandingkan orang yang sedang memanjat pokok tersebut dengan pokok gergasi tertua di dunia itu..Berapa pemeluk orang ramai yang diperlukan untuk mencukupi ukur lilit pokok gergasi tersebut..! 


 Nampak tak orang baju merah bawah pokok tu?



Gambar yang diambil ini adalah merupakan salah satu daripada pokok gergasi yang terbesar di dunia yang hidup di lereng bersalji sepanjang pergunungan Sierra Nevada..Pokok-pokok antara yang terbesar di dunia ini dijangkakan berusia sekurang-kurangnya 3,200 tahun..!

Pokok gergasi yang dinamakan Sequoia ini hanya tumbuh di lereng gunung yang terletak di barat Sierra Nevada, iaitu banjaran gunung yang merentasi 400 kilometer melalui Nevada dan California..Pokok Sequoias Giant ini boleh mencapai 247 kaki iaitu sama ketinggian seperti bangunan 20 tingkat..

Gambar-gambar yang diambil menunjukkan Steve Sillett dan pembantunya mencari bukti tentang pokok tersebut dengan memanjat pokok-pokok gergasi itu serta mengukur dengan lebih teliti daripada yang pernah dilakukan sebelum ini..

Kesimpulannya, saiz gergasi pokok ini membolehkan ia untuk terus hidup walau diancam bencana yang telah menghapuskan banyak pesaing (pokok) lain..Ia tidak terjejas oleh ribut serta tahan mengharungi kebakaran hutan dan boleh hidup walaupun selepas dipanah petir..!

Tumbuhan ini (pokok Sequoias) dianggap sebagai salah satu keajaiban semulajadi yang terbesar di Amerika Syarikat..




4 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...