Tuesday 9 October 2012

Stadium Nasional Singapura Dengan Kubah Terbesar Dunia Dibina


Stadium Nasional Singapura yang baru ini kelak akan menggantikan stadium lama dan menjadi struktur kubah yang terbesar di dunia..Stadium Nasional Singapura yang sedang dibina ini, 35 meter lebih besar daripada Stadium Cowboys di Texas yang dikenali sebagai struktur kubah yang terbesar di dunia..Iklim tropika Singapura diambilkira dalam rekabentuk konsep Stadium Nasional Singapura yang baru ini..







Dengan Kubah berbumbung yang boleh dibuka tutup, ia akan bukan sahaja memberi perlindungan cuaca kepada 55,000 kerusi penonton dengan tetapi juga "under seat cooling" dimana udara akan dibekalkan di bawah kerusi penonton..!

Stadium Nasional Singapura yang baru ini nanti akan menjadi satu-satunya stadium di dunia yang dibina untuk pelbagai sukan seperti bola sepak, ragbi,  kriket dan sukan-sukan lain dalam satu tempat..

Hab Sukan yang terdiri daripada dua arena tertutup, pusat akuatik dan pusat membeli-belah yang besar, dijangka menelan kos sebanyak S$ 1.33billion..

Selepas dijangka siap kelak, Stadium Nasional ini bersedia untuk mengadakan acara sukan antarabangsa seperti kriket Twenty20 dan adalah tempat yang telah disahkan untuk Sukan Asia Tenggara 2015 (SEA)..

"Ia benar-benar sebuah mercu tanda, salah satu yang akan kelihatan dari langit Singapura," kata Encik Clive Lewis, pereka venue untuk Hab Sukan..


Yahoo News


3 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...