4Lo6tkEvBVv3ZgCOiTpUbnOmMWU buatbest: Udang Karang Bewarna-warni, Gergasi


Klik Iklan Untuk Info



Thursday, 26 July 2012

Udang Karang Bewarna-warni, Gergasi


Nelayan di Portland, Amerika Syarikat semakin mudah menemui udang karang yang semakin banyak  tersangkut dijaring nelayan sejak 2 tahun lalu disana. Suatu ketika dahulu, udang "pelik" ini terlalu susah ditemui sehinggakan kebarangkalian untuk menangkap udang bewarna oren boleh mencapai nisbah seekor bagi setiap 30 juta ekor sementara nisbah bagi udang karang bewarna biru pula seekor bagi setiap 2 juta ekor...! Hasil kajian yang dibuat saintis mendapati....
bilangan udang karang ini semakin mudah ditemui kerana bilangan haiwan pencari mangsa untuk menjadikan udang tersebut sebagai makanan semakin berkurangan.. Hal ini menyebabkan bilangannya semakin banyak dan mudah ditemui..


Kebiasaannya udang yang ditangkap bewarna coklat kehijauan..


Selain itu, nelayan pantai Maine juga pernah merekodkan udang karang gergasi yang penah ditangkap disini pada bulan Februari lepas iaitu seberat 12.3kg dan berukuran 101.6 sentimeter..! Udang karang gergasi ini akhirnya diserahkan kepada Jabatan Sumber Marin di Maine.



p/s: aku suka yang warna biru tu..hehehe..






Sumber: The Portland Press Herald

8 comments :

  1. waaahhh..unik2 ciptaan Allah ni kan..

    ReplyDelete
  2. sedap nie wat berbuka puasa..
    http://aminstress.blogspot.com/p/banner.html

    ReplyDelete
  3. cam suspen je tgok yang biru tue..hee

    ReplyDelete
  4. biru?plik dh ni..tp dh msak sdap jela jd ye :)

    ReplyDelete
  5. Wahhh..yang biru tu..macam mainan, hehehe.

    Memang gergasi betol.. ^_^

    ReplyDelete
  6. kt malaysia pun dh mula ada.ramai jugak org pendek akal lepaskan udang camni dlm sungai.merosakkan ekosistem air je.tkut byk spesis tempatan pupus sbb spesis pendatang ni

    ReplyDelete
  7. yang biru too comel jew...
    jemput dtg blog eyqa
    http://chocolateholic4eva.blogspot.com

    ReplyDelete
  8. Excellent post. You must continue to offer excellent resources and content like you have been offering. I will most likely stop by again in the future.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

exchange bloglist