Saturday 15 December 2012

Percayakah Anda Banglo Ini Sebenarnya Tandas Awam Bernilai 1 Juta !



Percayakah anda bahawa banglo yang menyerupai istana ini sebenarnya hanyalah sebuah tandas awam yang dibina untuk kegunaan ramai dengan kos sebanyak 1 Juta baru-baru ini..! Kalau tandas awam macam ni, silap haribulan boleh tidur dalam tandas la nampaknya..~

Tandas dua tingkat di Hubei ini dikatakan dibina dengan kos lebih daripada 1 Juta Yuan (Rm 485,000), walaupun nilai rasmi dari Pejabat Chengguan menyatakan angka sebenar lebih kurang 800,000 Yuan..

Pegawai pengurusan bandar tetap mempertahankan projek itu dengan mengatakan bahawa ia adalah sebahagian daripada rancangan yang lebih besar untuk mencantikkan kawasan di seluruh Wuhan, China..


Yang menghairankan, kejadian ini bukan kali pertama berlaku di Wuhan.Pada tahun 2008, tandas kaca dan keluli di salah satu daripada taman-taman awam di bandar ini didakwa berharga 2 juta yuan didedahkan dan dikritik sebagai satu pembaziran dana kerajaan..

Gambar di bawah ini merupakan tandas bernilai 2 Juta Yuan yang dibina pada tahun 2008




Wuhan 2 Million Public Toilet

Nilai 2 Juta Yuan (Rm 970,000) ini dikatakan mampu untuk membina 2 buah sekolah rendah yang baru ataupun membantu sebanyak 100 buah rumah orang miskin dengan pakaian serta makanan yang mencukupi ujar beberapa orang yang tidak berpuas hati diatas pembaziran tersebut..! 


P/s: Agak-agak la kalau tempat nak buang najis pun harga sampai 1, 2 Juta Yuan..Entah berapa banyak la dia dah songlap..hahaha..


3 comments:

  1. tp dgr org sana x hyegenic sangat dalam bab gini..tp tandas mak aih

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tau2 jelah kaum cha ya nun alif tu... pengotor buat tandas mahal2 memang membazir

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...