Thursday 18 October 2012

!! Buat Pertama Kali Google Mendedahkan Rupa Pusat Server Internetnya Di Serata Dunia



Buat pertama kali google menyebarkan gambaran sebenar keadaan di pusat-pusat server internet milik mereka di seluruh dunia yang tidak pernah dilihat oleh sebilangan besar manusia di muka bumi ini..! Jom kita tengok rahsia apa yang ada disebalik internet yang kita sering guna seharian ini..Hmm~


 Terdapat beratus-ratus corong udara panas dari rak server ke dalam unit penyejukan yang dikitar semula di Oklahoma..

 Setiap rak server@pelayan mempunyai empat suis dimana ia dihubungkan dengan kabel berwarna yang berbeza..Warna tersebut akan sentiasa sama sepanjang pusat data supaya kakitangan tahu yang mana satu untuk digantikan jika berlaku kerosakan

 Sebuah pusat data Google dalam Bluffs Council, Iowa.

 Denise Harwood, Jurutera Google, sedang mendiagnosis CPU yang terlalu panas..Selama lebih daripada satu dekad, Google telah membina server pelayan di dunia yang paling berkesan

 Perbezaan kod warna yang pelbagai untuk menentukan lokasi dari mana sesuatu server itu datang  

Paip juga dikodkan dengan warna bagi menentukan samada ia membawa air panas atau sejuk


 Salah satu server Google di Council Bluffs, Iowa, yang dibuka lebih 115,000 kaki persegi ruang untuk server menjalankan perkhidmatan seperti Search dan YouTube

 Warna paipnya juga melambangkan warna rasmi google..Paip berwarna-warni ini bertanggungjawab untuk membawa air masuk dan keluar dari sebuah pusat data di Oregon..Paip biru membekalkan air sejuk dan paip merah mambawa kembali air suam yang perlu disejukkan.

 Di Hamina, Finland, Google memilih untuk mengubah suai kilang kertas lama..Infrastruktur serta bangunannya berdekatan dengan Teluk Finland untuk menyejukkan air..

Pusat server @ pelayan Google di Douglas County, Iowa

Pandangan dari luar di pusat server Dulles di Oregon

Google Douglas County, pusat data di Georgia menyediakan basikal untuk kegunaan kakitangan mereka menjalankan tugas di kawasan sekitar itu.. (cuba tengok basikal tu,sama warna dengan paip2 tu juga..haha)

Orang yang ingin masuk ke pusat server internet google adalah sangat terhad..Google bertindak sedemikian untuk melindungi privasi pengguna dan keselamatan data-data yang ada di pusat tersebut..


Google Inc telah mula bergerak di Amerika Syarikat, Finland dan Belgium dan mereka juga telah membina beberapa pusat datanya di Hong Kong, Taiwan, Singapura dan Chile..

Pusat server data ini di serata dunia mewakili pusat utama (ibu pejabat) Google walaupun tiada yang terletak berhampiran ibu pejabat syarikat itu di Mountain View, California..

Google pada mulanya ditubuhkan dan digerakkan di sebuah garaj..Syarikat pengasas Larry Page dan Sergey Brin bekerja dengan beberapa jurutera lain untuk membangunkan satu sistem yang menyambungkan pelayan komputer dengan membantu mereka merealisasikan cita-cita mereka untuk mmendapatkan semua maklumat di dunia..



Reuters

6 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...